Ansvarsområden

VARFÖR HAR VI EN VÄGFÖRENING?

Efter ett beslut av Falkenbergs kommun att skötsel av vägar och grönområden utanför centralorten i framtiden skulle skötas av lokala vägsamfälligheter, gjordes en s.k. ”Förrättning av enskilda väglagen” i april 1986 och som ett resultat av detta bildades Ringsegårds vägförening.

 

Styrelsens ansvar:

Enligt §9 i vägföreningens stadgar skall styrelsen

  1. förvalta samfälligheten och föreningens tillgångar.
  2. föra redovisning över föreningens räkenskaper.
  3. föra förteckning över delägande fastigheter, deras andelstal och ägare.
  4. årligen till ordinarie stämma avge förvaltningsberättelse över föreningens verksamhet och ekonomi.
  5. om förvaltningen omfattar flera samfälligheter …. (inte aktuellt för oss/se vidare stadgarna)
  6. i övrigt fullgöra vad lagen föreskriver om styrelsens handhavande av föreningens angelägenheter.

Revisorernas ansvar:
granska att styrelsen följer lagar och förordningar i sitt arbete.

Grönytekommitténs ansvar:
hjälpa styrelsen att förvalta grönytor och lekplatser med mera.

Snöfogdens ansvar:
avgöra om röjning skall ske och vara kontaktperson till snöröjningsföretag. För att veta mer om vår snöröjningspolicy, klicka på länken nedan:

Snöröjningspolicy